Abarth 500 maakt circuitdebuut

De roots van Abarth liggen in de racerij. En juist daarom kan een Abarth-cup dan ook niet ontbreken in de hedendaagse activiteiten van het merk. Eind maart zal de Trofeo Abarth 500 dan ook van start gaan. In de hoofdrol de 190 pk sterke Abarth 500 Assetto Corse.

In de zomer van 2008 presenteerde Abarth de 500 Assetto Corse. Met deze variant op basis van de 500 kondigde Fiat de terugkomst van Abarth op het circuit aan. Inmiddels is het bijna zover. Op 25 maart wordt de eerste race verreden op het circuit van Monza. Het kampioenschap bestaat in totaal uit 6 evenementen van elk 2 races. Na de vrije trainingen en de kwalificatietraining van 25 minuten, worden 2 races van elk 50 km verreden. De startvolgorde van de tweede race wordt bepaald door de beste rondetijden uit de eerste race.

Data Italiaanse kampioenschap
De races in de Trofeo 500 Abarth maken deel uit van een aantal evenementen samen met de Ferrari Challenge-Trofeo Pirelli en de CSAI-kampioenschappen. Er zal gereden worden op Mugello (3 mei), Imola (17 mei), Magione (7 juni), Mugello (27 september) en Vallelunga (11 oktober). De verwachtingen rondom de cup zijn hooggespannen, vanwege de uiterst competitieve kenmerken van de race-auto én de relatief lage running costs.

Abarth Racing
De auto’s zijn gebouwd en geprepareerd door de “Officine Abarth”en afgeleverd aan de Abarth Racing tuners, die verantwoordelijk zijn voor onderhoud en technische assistentie op de circuits. Abarth heeft namelijk speciaal voor de sportieve klanten een exclusief en gespecialiseerd netwerk van 9 tuners – genaamd Abarth Racing – opgezet, die de toegang vormen naar de Abarth races. Deze tuners hebben hun sporen reeds verdiend in de racerij.

Trofeo Europa
Eind mei zal ook de Trofeo Abarth 500 Europa van start gaan. Deze is gekoppeld aan 6 WTCC evementen: Valencia (31 mei), Brno (21 juni), Porto (5 juli), Brands Hatch (19 juli), Oscherleben (6 september) en Imola (20 september).

Gedetailleerde webtest : Abarth 500

  Voor:   Tegen:
 + Aangename motor, prestaties
 + Combinatie motor-vijfversnellingsbak
 + Uitlaatklank
 + Nauwkeurig dynamisch weggedrag
 + Hoog veiligheidsniveau
 + Volledige standaarduitrusting
 + Esseesse-tuningkit beschikbaar
 - Niet-uitschakelbaar ESP
 - Overijverige waarschuwingsknipperlichten (noodremhulp)
 - Rijhouding
 - Stugge ophanging
 - Beperkt rijbereik
 - Grote draaicirkel
 - Hoge prijs

De komst van de Abarth-versie van de Fiat 500 is een moment waarop velen hebben gewacht. Eén steek van de schorpioen en het autootje heeft plots 135 pk...

Hoewel de Fiat-badges werden vervangen door schorpioenlogo's en ondanks de manier waarop de officiële communicatie de zaken tracht voor te stellen, staat op de homologatiefiche van de Abarth 500 als officieel merk nog altijd... Fiat. De ophangingsprincipes blijven logischerwijs ongewijzigd (pseudo-McPhersons vooraan, een torsieas achteraan), terwijl de met enkele millimeters toegenomen spoorbreedte toe te schrijven is aan de bredere wielen. Opvallender is dat de inplanting van de 1.4-turbo met bijbehorende intercooler een meer uitpuilende voorbumper nodig maakte, terwijl de achterbumper werd vervangen door een exemplaar met een diffusor met daarin een uitsnijding voor twee uitlaten. Alles bij elkaar is de Abarth daardoor 11 centimeter langer (7 centimeter langere overhang vooraan, 4 centimeter langere achteraan) dan een basis-500.

Driving:

Gezien de beperkte ruimte onder de motorkap neemt de Abarth 500 de 1.4-zestienklepper over die al terug te vinden is in de Fiat 500, maar dan met een kleine turbo met vaste geometrie. Daarmee levert hij 135 pk bij 5.500 o/m en 180 of 206 Nm, afhankelijk van de geselecteerde sturing (normaal of Sport). In het geval van de Abarth is deze 1.4 gekoppeld aan een vijfversnellingsbak die hem perfect past. Het vinnige en alert reagerende motortje klinkt precies goed dankzij zijn op maat gemaakte uitlaat. Dat is wel het minste voor een Abarth...

Safety:

Het versterkte remsysteem (met grotere schijven voorin) voldoet volledig, zowel qua kracht als qua uithoudingsvermogen. Vervelend is dat de noodremhulp zo snel de waarschuwingsknipperlichten activeert... Met zijn volledig aangepaste ophanging biedt de Abarth een erg nauwkeurige wegligging. Terwijl hij erg stabiel en geruststellend bochten neemt, heeft hij ook heel wat te bieden voor sportieve bestuurders met wat meer ervaring. De veiligheid wordt niet alleen verzekerd door zeven airbags, maar ook door het standaard ESP, dat spijtig genoeg niet kan worden uitgeschakeld. Voor een kleine sportieveling is dat een beetje jammer.

Comfort:

De ophanging van de Abarth 500 is bijzonder geslaagd op het vlak van de wegligging, maar doet flink afbreuk aan het rijcomfort. Aangezien het om een sportieve auto gaat, is dat niet zo'n ramp,maar een gewaarschuwd lezer is er twee waard. Net als in de gewone Fiat 500 kan het stuur enkel in de hoogte worden versteld. De rijhouding is dan ook sterk voor verbetering vatbaar, vooral voor mensen met lange benen, die hun armen overdreven moeten strekken.

Functionaliteit:

De Abarth-versie van de 500 is te herkennen aan zijn dikkere bumpers, zijschorten, grote lichtmetalen velgen en een grote spoiler boven op de achterklep. Voor het Abarth-opschrift onderaan op de flanken moet je wel bijbetalen... Binnenin heb je recht op een specifiek interieur, met kuipstoelen, een met leder bekleed stuur en een extra metertje dat in real time de turbodruk weergeeft. De standaarduitrusting is relatief gul, met onder andere een manuele airco en een Interscope-audiosysteem.

Budget:

Over heel ons testtraject verstookte onze Abarth gemiddeld 9,5 l/100 km. Dat is 3 liter meer dan het normgemiddelde, maar het is exact evenveel als ons gemiddelde met zijn meest naaste rivaal, de Renault Twingo RS. Afhankelijk van de rijstijl kan het verbruik echter sterk schommelen, in ons geval van 6 tot 11,8 l/100 km... In combinatie met een brandstoftank van 35 liter levert dat natuurlijk een beperkt rijbereik op. Het commerciële netwerk, dat specifiek is voor Abarth, telt op dit moment maar één verkoop en servicepunt in Nederland. Niet zo praktisch als de auto op onderhoud moet, al moet dat maar om de 30.000 kilometer.

Conclusie:

De Fiat 500 op zijn Abarths heeft zeker geen gebrek aan karakter. Hij kan rekenen op een echt aangename motor en op een onderstel dat volledig aansluit bij zijn dynamische temperament (mits je enkele toegevingen doet op het vlak van het comfort), en rijdt tegelijk geruststellend voor de beginneling en amusant voor de overtuigde sportieveling. Dit is met andere woorden een kleine bolide die binnen ieders bereik ligt... of toch bijna. Want terwijl de huidige 500 met schorpioenlogo veel beschaafder voor de dag komt dan zijn glorierijke voorvaderen, is hij ook veel luxueuzer uitgerust, wat zijn prijskaartje natuurlijk niet ten goede komt. Ten opzichte van de concurrentie zal de selectie op dat vlak wellicht op natuurlijke wijze gebeuren...

De allernieuwste Abarth. De 500 Abarth AssettoCorse.

Speciale "supersport" uitvoering 1400 cc Turbo, 200 pk bij 6500 rpm, 6 versnellingen, gewicht van 930 kg door gebruik van o.a. koolstofdeuren, voorzien van rolkooi en racingseats, dubbele uitlaat, Brembo remmen. Helaas in een beperkte uitgave van 49 stuks.

 

De 500 Abarth

Hier de eerste foto's van de normale 500 Abarth. Vanaf juli leverbaar.

 

 

 

 

2005-2009 Registro Abarth Olanda. All Rights Reserved