Techniek: Tips, Trucs en informatie.
 

Heeft u ook nuttige tips, trucs of informatie voor andere leden, stuur een mailtje hiernaartoe

Nieuw: Carlo Abarth's Tricks and tips

Aanwezige onderwerpen op deze pagina:

1. Vlaggen en regels bij Races en demoruns

2. Kopbouten

3. Velgen, velgmaat en ET-waarde

4. Technische Data 2008 500 Abarth esseesse

5. Banden, bandenmaat en afrolomtrek

1.Vlaggen en regels bij Races en Demoruns

 Finish-vlag    

Finishvlag. De training of wedstrijd is beëindigd.

Rode-vlag

 

Rode vlag. De training of wedstrijd wordt meteen afgebroken.

Blauwe-vlag

 

Blauwe vlag. Een coureur staat op het punt om ingehaald te worden en moet aan de snellere wagen(s) voorrang verlenen.

Gele vlag

 

Gele vlag. Er is gevaar; de coureurs moeten snelheid minderen en mogen elkaar niet inhalen.  

Groene-vlag

 

Groene vlag. Wordt de vlag op een baanpost getoond dan wil dat het einde van een ongevalsituatie aangeven, het inhaalverbod geldt niet meer.

Witte-vlag

 

Witte vlag. Een Race -wagen of een andere wagen rijdt langzaam. Deze vlag wordt getoond om ongelukken te vermijden.

Olievlag

 

Oranje/geel gestreepte vlag. Er ligt olie of water op de baan. Bij het zwaaien van de vlag: het wegdek is glad en gevaarlijk.  

 

Een coureur is vanwege een overtreding / overmatig geluid gediskwalificeerd en moet direct de pits in.

2. Kopbouten

Een kopbout werkt in principe als een veer. Door de kopbout voor te spannen trekt deze de onderdelen met een bepaalde kracht op elkaar. Beschadigingen zorgen voor kerfwerkingen die het begin kunnen zijn van een vermoeidheidsbreuk. Bouten kunnen onbeperkt worden gebruikt zolang ze in het elastische gebied worden vervormd en niet beschadigd zijn.


Tegenwoordig worden de bouten die voor de cilinderkop of de drijfstang worden gebruikt zover voorgespannen dat ze niet alleen elastisch, maar ook plastisch vervormen. Dat betekent dat ze na gebruik iets dunner en langer zijn geworden. Er zijn auto- fabrikanten die daarom opgeven binnen welke grenzen de diameter en lengte zich moeten bevinden om de bouten een tweede maal te kunnen gebruiken. Andere fabrikanten nemen geen enkel risico en bevelen nieuwe bouten aan. Het risico is dat als bij hergebruik de bouten met een te hoge voorspanning worden vastgezet deze breken zodra de extra belasting (bij de hoogste verbrandingsdruk of bij het hoogste toerental) op de bout komt te staan.
Er zijn twee mogelijkheden om boutbreuk te voorkomen: vernieuw de bouten na gebruik of als de fabrikant opgeeft dat de bouten onder bepaalde condities kunnen worden hergebruikt, houdt u zich daaraan. Overigens wegen de kosten van nieuwe kopbouten niet op tegen de vervolgkosten (en moeite) indien ze breken.

 

3.Velgen

Velgen

Velgmaat

De maat van een velg wordt weergegeven in inches. Een velg in de maat 6x14 is 6" breed en heeft een diameter van 14". Wie zijn meetlat erbij pakt en de velgbreedte gaat controleren komt bedrogen uit; de meetlat geeft meer aan dan 6 inch. Dit komt doordat de velgbreedte wordt weergegeven over de binnenkant van de velgrand, zoals in onderstaande afbeelding te zien is. Als richtlijn geldt dat er aan beide zijden een halve inch moet worden opgeteld om de werkelijke breedte te verkrijgen. De velgbreedte wordt ook wel als J beschreven: een 9J19 velg is dus 9" breed en heeft een diameter van 19".
velgbreedte
ETwaarde

De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaalt hoever een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt (zie plaatje hiernaast).

Steekt een velg te ver naar buiten, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 42 valt de velg 4 mm meer naar binnen dan bij ET 38. Omgedraaid geldt: hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.

Fabrikanten produceren elke velgtype maar in een beperkt aantal fitments. Het kan dus zo zijn dat de velg die je gekozen hebt niet gemaakt wordt in een ET waarde die voor jouw auto geschikt is.


ET waarde


4. Technical Data 500 ABARTH ESSEESSE

Engine

4 cylinders in line, 4 valves per cylinder, 1368 cc

Power output: 160 bhp (147 KW) at 5750 rpm.

Peak torque: 206 Nm (230 Nm sport mode) at 3000 rpm.

IHI RHF3 fixed-geometry turbocharger.

Transmission

C510 5-speed gearbox.

Air Filter

Specific Abarth filter ‘powered by BMC’.

Steering

Electric power steering with ‘sport mode’.

Suspension System

Mc Pherson front setup with roll bar.

Inter-connected rear setup with torsion beam.

Trim

Specific lower trim than the 500 Abarth 135 bhp.

Brakes

Perforated, ventilated front brake discs ø 284 mm x 22 mm. Perforated rear brake discs ø 240 mm x 11 mm. High-performance front brake discs.

Wheels

Specific Abarth ‘esseesse’ style 7” x 17” ET 35 wheels.

205/40 ZR17 P ZERO BLACK tyres.

Performance

Top speed: 211 Km/hr.

Acceleration 0/100 m: 7.4 sec.

Wheels

7 x 17” painted cast aluminium rims. 205/50 ZR17 tyres.

Fuell Consumption

Urban cycle: 8.5 litres/100km.

Extra-urban cycle: 5.4 litres/100km.

Mixed cycle: 6.5 litres/100km.

Emissions

155 g/km CO 2 (complying with the Euro 5 CEE-F5 standard).

Specific Contents

Special ‘esseesse’ key cover.

Tyre pressure sensors. ‘esseesse’ logo on rear door and engine cover.

Weight

930 Kg .

 

5. Banden

Bandenmaat en de afrolomtrek

Maat 

velgbreedte
( inch )

bandbreedte
( mm )

totale hoogte
( mm )

afrolomtrek
( mm )

80 serie (80% van de breedte)

145 r 10

4.0

147

492

1.500

135 r 12

4.0

137

522

1.585

145 r 12

4.0

147

542

1.645

155 r 12

4.5

157

550

1.680

135 r 13

4.0

137

548

1.670

145 r 13

4.0

147

566

1.720

155 r 13

4.5

157

578

1.765

165 r 13

4.5

167

596

1.820

175 r 13

5.0

178

608

1.855

145 r 14

4.0

147

590

1.795

155 r 14

4.5

157

604

1.835

165 r 14

4.5

167

622

1.895

175 r 14

5.0

178

634

1.935

185 r 14

5.5

188

650

1.985

145 r 15

4.0

147

616

1.875

155 r 14

4.5

157

630

1.915

165 r 15

4.5

167

646

1.970

70 serie (70% van de breedte

155/70 r 12

4.5

156

524

1.600

175/70 r 12

5.0

176

552

1.685

155/70 r 13

4.5

156

550

1.675

165/70 r 13

4.5

165

578

1.725

175/70 r 13

5.0

176

580

1.770

185/70 r 13

5.0

186

596

1.825

195/70 r 13

5.5

197

608

1.855

175/70 r 14

5.0

176

606

1.845

185/70 r 14

5.0

186

624

1.905

195/70 r 14

5.5

197

636

1.940

205/70 r 14

5.5

206

652

1.988

185/70 r 15

5.0

186

648

1.976

205/70 r 15

5.0

203

669

2.040

215/70 r 15

6.0

213

682

2.080

235/70 r 15

6.5

235

712

2.171

65 serie (65% van de breedte)

165/65 r 14

4.5

165

570

1.738

175/65 r 14

5.0

175

584

1.781

185/65 r 14

5.0

184

596

1.820

195/65 r 14

5.5

196

610

1.860

185/65 r 15

5.0

184

621

1.895

195/65 r 15

5.5

196

635

1.935

205/65 r 15

5.5

203

647

1.975

60 serie (60% van de breedte)

165/60 r 13

4.5

165

528

1.610

175/60 r 13

5.0

176

540

1.647

185/60 r 13

5.0

184

552

1.685

195/60 r 13

5.5

195

564

1.720

205/60 r 13

5.5

203

576

1.755

235/60 r 13

6.5

235

612

1.865

185/60 r 14

5.0

186

578

1.765

195/60 r 14

5.5

196

500

1.800

205/60 r 14

5.5

203

602

1.835

195/60 r 15

5.5

196

615

1.875

205/60 r 15

5.5

203

627

1.910

215/60 r 15

6.0

216

639

1.950

225/60 r 15

6.0

225

651

1.985

235/60 r 15

6.5

235

663

2.010

55 serie (55% van de breedte)

185/55 r 15

5.0

186

585

1.785

205/55 r 15

5.5

203

607

1.850

235/55 r 15

6.5

235

639

1.950

205/55 r 16

5.5

203

632

1.930

215/55 r 16

6.0

216

642

1.960

225/55 r 16

6.0

223

634

1.996

245/55 r 16

8.0

247

676

2.060

50 serie (50% van de breedte)

195/50 r 15

5.5

196

577

1.760

205/50 r 15

5.5

203

587

1.790

215/50 r 15

6.0

216

597

1.820

225/50 r 15

6.0

223

607

1.850

195/50 r 16

5.5

196

602

1.835

205/50 r 16

5.5

203

612

1.865

225/50 r 16

6.0

223

632

1.930

255/50 r 16

7.0

255

662

2.020

45 serie (45% van de breedte)

205/45 r 16

7.0

206

590

1.800

225/45 r 16

7.5

225

608

1.855

245/45 r 16

8.0

243

626

1.910

2005-2008 Registro Abarth Olanda. All Rights Reserved